Verkkokauppa on mullistanut kulutuskäyttäytymisen, mutta sukupuolten välillä on selkeitä eroja siinä, mitä tuotteita verkosta ostetaan. Naiset ovat aktiivisempia verkkoshoppailijoita kuin miehet, ja heidän ostoskorinsa sisältö heijastaa heidän arvojaan ja tarpeitaan. Naiset arvostavat erityisesti käyttäjäystävällisyyttä, laajaa valikoimaa ja tuotteiden helppoa saatavuutta.
Tässä artikkelissa pureudumme naisten verkkokauppaostoksiin Suomessa ja siihen, mitkä kategoriat ovat erityisen suosittuja.
Vaatteet ja asusteet vetävät puoleensa
Naisten ylivoimaisesti suosituin kategoria verkko-ostoksissa on vaatteet, kengät ja asusteet. Tilastojen mukaan 31 % suomalaisista naisista osti näitä tuotteita verkosta viimeisen kolmen kuukauden aikana. Tunnetut verkkokaupat, kuten Zalando ja kotimaiset toimijat, ovat naisten suosiossa.
Naiset arvostavat mahdollisuutta vertailla tuotteita helposti ja löytää inspiraatiota pukeutumiseen. Kotimaisuus on myös tärkeä tekijä; yli puolet naisista suosii kotimaisia verkkokauppoja.
Kauneudenhoito verkosta
Kosmetiikka ja terveystuotteet ovat naisten toinen suosikkikategoria. Verkko-ostaminen houkuttelee etenkin nuoria naisia, jotka hyödyntävät verkkokauppojen laajaa valikoimaa ja asiakasarvioita. Esimerkiksi Annan ja Kotilieden lukijoista noin neljännes ostaa kosmetiikkatuotteita verkosta.
Kosmetiikan verkkokaupat erottuvat tarjoamalla personoituja suosituksia ja houkuttelevia kampanjoita, jotka vetoavat esteettiseen ajatteluun ja käytännöllisyyteen.
Kodin sisustaminen inspiroi
Kodinsisustus ja huonekalut ovat naisten suosiossa erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa. Verkkokaupat, kuten IKEA ja Jotex, tarjoavat laajan valikoiman, jonka avulla sisustusideoita voi toteuttaa helposti.
Monet verkkokaupat yhdistävät ostoskokemukseen inspiraatiota tarjoavia kuvia ja vinkkejä, jotka tekevät ostamisesta miellyttävää ja kätevää.
Ruokaostokset netissä
Ruokatuotteiden verkkokauppa on kasvanut erityisesti pandemian myötä. Päivittäistavarat ja ravintolaruoan kotiinkuljetukset ovat helpottaneet arkea ja houkutelleet etenkin 25–44-vuotiaita naisia verkkoruokakaupan käyttäjiksi.
Helppous ja säästetty aika ovat tärkeimpiä syitä ruoan tilaamiseen netistä, ja verkkokaupat vastaavat näihin tarpeisiin kehittämällä palveluitaan jatkuvasti.
Viihde digitaalisessa muodossa
Kirjat, elokuvat ja musiikki ovat suosittuja ostoksia verkossa. Erityisesti e-kirjat ja äänikirjat houkuttelevat naisia, sillä niiden avulla suosikkiteoksiin pääsee käsiksi heti oston jälkeen.
Suoratoistopalvelut, kuten Netflix ja Spotify, ovat myös osa naisten verkkokulutusta. Digitaalisten tuotteiden helppous ja nopeus tekevät niistä erityisen houkuttelevia.
Naisten verkkokauppaostosten suosikit
Lopuksi tiivistetään, mitkä kategoriat ovat erityisesti naisten mieleen:
- Vaatteet ja asusteet – Tunnettujen brändien ja kotimaisten verkkokauppojen valikoima houkuttelee.
- Kosmetiikka ja terveystuotteet – Nuorten naisten erityisessä suosiossa.
- Kodinsisustus ja huonekalut – Inspiraatio ja helppous tekevät ostamisesta nautittavaa.
- Ruoka ja elintarvikkeet – Kiireisen arjen pelastus verkkokaupoista.
- Kirjat ja viihde – Äänikirjat ja suoratoistopalvelut houkuttelevat helppoudellaan.
- Urheilu ja hyvinvointi – Verkkokaupat tarjoavat mahdollisuuden vertailla valikoimia ja hintoja.
- Lelut ja lastentarvikkeet – Perheelliset naiset arvostavat laajaa tarjontaa ja kotiinkuljetusta.