Jokaisen etätyöläisen ja itsensä kehittäjän paras kaveri

Kasvun esteet: Riittämättömät markkinointipanostukset vaarantavat yrityksen menestyksen

kasvun esteet

Usein ajatellaan, että yrittämisessä menestyminen vaatii visiota, uskoa, aikaa ja fokusta. Vaikka tässä yhtälössä jätetäänkin raha mainitsematta, on myös rahalla usein keskeinen rooli yrityksen kasvun mahdollistamisessa. Monen yrityksen on vaikea kasvaa, koska rahat eivät riitä esimerkiksi uuden työntekijän palkkaamiseen tai markkinointipanostuksiin. Kasvun ei kuitenkaan tarvitse tyssätä rahan ja markkinoinnin puutteeseen, sillä kasvurahoitusta voi hyödyntää myös markkinointiin.

Kasvurahoitusta kohderyhmien tavoittamiseen

Kasvurahoitus voi merkittävästi tehostaa yrityksen markkinointia ja auttaa tavoittamaan halutut kohderyhmät. Kun yritys saa ulkopuolista rahoitusta, se voi investoida enemmän erilaisiin markkinointikanaviin ja kampanjoihin, jotka ovat avainasemassa potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisessa. Esimerkiksi BusinessCreditiltä on mahdollista saada kasvurahoitus aina 100 000 euroon asti, joten summa mahdollistaa suurempienkin markkinointistrategioiden toteuttamisen. 

Internetin ansiosta markkinointiin ei välttämättä kuitenkaan enää tarvita valtavaa budjettia. Jopa kansainvälinen markkinointi on mahdollista edullisesti esimerkiksi Googlen ja Metan tarjoamien mainosratkaisujen kautta. Kasvurahoitus mahdollistaa joka tapauksessa laadukkaan markkinoinnin toteuttamisen, millä voidaan tähdätä tunnettuuden parantamisen lisäksi myös suoraan kassavirran kasvattamiseen.

Kasvurahoitus on siis olennainen työkalu, joka auttaa yrityksiä laajentamaan ja parantamaan markkinointiaan ja saavuttamaan uusia asiakkaita kustannustehokkaasti. Kasvurahoituksen avulla yritykset voivat myös kokeilla uusia markkinointistrategioita ja -kanavia, jotka ilman rahoitusta saattaisivat olla liian riskialttiita. Tämä voi johtaa innovatiivisiin kampanjoihin, jotka erottuvat kilpailijoista ja houkuttelevat uusia asiakkaita.

Kasvurahoitusta tuotekehitykseen ja brändin rakentamiseen

Kasvurahoitus voi auttaa kasvunälkäisiä yrityksiä myös tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita ja odotuksia. Esimerkiksi Nokian menestys matkapuhelinten valmistuksessa heikkeni aikanaan, kun se ei pystynyt sopeutumaan nopeasti muuttuneisiin asiakasvaatimuksiin samalla tavalla kuin kilpailijansa. Tämänkaltaiset tilanteet korostavat tuotekehityksen merkitystä yrityksen menestykselle. 

Kasvurahoituksen avulla yritys voi investoida tutkimukseen ja kehitykseen, jolla voidaan parantaa tuotteidensa laatua ja innovatiivisuutta. Tämä puolestaan auttaa yritystä rakentamaan vahvempaa brändiä ja erottumaan kilpailijoistaan markkinoilla. Brändin rakentaminen nähdään usein esimerkiksi logon muuttamisena tai tiettyjen mainoskasvojen käyttämisenä, mutta tosiasiassa itse tuotteen hyvyys ja asiakaskokemus ovat keskiössä brändin rakentumisessa. Nykyisin jopa Suomen kunnat satsaavat paljon brändin rakentamiseen.

Tuotekehitykseen voi hakea kasvurahoitusta pankeilta sekä erikoistuneilta tahoilta, kuten BusinessFinlandilta, jotka tarjoavat rahoitusratkaisuja erityisesti innovatiivisten ja maailmalle tähtäävien hankkeiden tukemiseen. Rahoituksen avulla yritys voi vastata markkinoiden haasteisiin, kehittää kilpailukykyisempiä tuotteita ja luoda vahvemman aseman omalla toimialallaan.

Kansainvälistyminen vaatii yhteistyötä

Kasvurahoitus antaa yritykselle mahdollisuuden laajentaa toimintaansa myös Suomen rajojen ulkopuolelle ja tavoittaa täysin uusia asiakassegmenttejä, mikä on olennainen osa kasvua ja myynnin lisäämistä. Koska Suomi on kaupankäynnin näkökulmasta periaatteessa saari, pitäisi kotimaisten yritysten osata hoitaa markkinointi paremmin kuin muissa maissa. 

Rohkeus kansainvälistymiseen on kuitenkin kasvanut, ja monet suomalaiset startupit, kuten Wolt, ovat osoittaneet, että globaalit markkinat voivat olla saavutettavissa alusta alkaen. Kansainvälistyminen on kuitenkin haastavaa, ja menestyäkseen yritysten on tärkeää löytää paikallisia kumppaneita, jotka voivat tarjota asiantuntemusta markkinointiin ja liiketoiminnan sopeuttamiseen kunkin markkinan erityispiirteisiin. Mitä kauemmaksi Suomesta laajennetaan, sitä tärkeämmäksi paikallistuntemus ja kulttuurierojen ymmärtäminen tulevat, sillä markkinointivaatimukset voivat vaihdella huomattavasti eri alueilla. 

Yritysten ei tarvitse pärjätä yksin

Ulkopuolelta saatavan rahoituksen avulla yritys voi hyödyntää myös asiantuntijapalveluita ja konsultteja markkinoinnin tehostamiseksi. Yritys voi palkata markkinointiin erikoistuneita asiantuntijoita tai ulkoistaa markkinointitehtäviä markkinointitoimistoille, mikä tuo lisää osaamista ja resursseja strategioiden suunnitteluun ja toteutukseen. Esimeriksi ulkomaille tähtäävän yrityksen olisi oleellista tehdä kohdemaassa aina aluksi markkinatutkimus, ennen kuin mainontaan aletaan kaatamaan saavista rahaa.

Konsulttien käyttö on usein kustannustehokkaampaa kuin henkilökunnan palkkaaminen, koska heitä voidaan hyödyntää myös hyvin lyhytaikaisesti ja ilman koulutusta. Toisaalta konsulttien päiväpalkkiot voivat olla huomattavia, ja he eivät välttämättä sitoudu yritykseen yhtä vahvasti kuin omat työntekijät, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti pidemmällä tähtäimellä.

On hyvä muistaa, että kasvurahoitusta voi hakea markkinointiin myös hyvin pieniä summia. Jos haaveena on esimerkiksi oman Dropshipping-firman perustaminen, niin sekin voi onnistua kätevästi pienen ulkopuolelta saatavan rahoituksen avulla.

Lisää aiheesta sen vierestä

Kotioffice.fi

etätyöläisen paras kaveri

Kotioffice.fi on jokaisen etätyöläisen ja paikasta riippumattoman työn tekemistä kiinnostuneen sivusto. 

Suositukset
Mainoksia
Tutustu