Jokaisen etätyöläisen ja itsensä kehittäjän paras kaveri

Kotitoimisto pystyyn helposti

Kotitoimisto on yllättävän helppo pystyttää pienellä vaivalla. Kotitoimiston pystyttämisessä monella pyörii mielessä monia kysymyksiä ergonomiasta; millainen tuoli, valaistus ja esimerkiksi pöytä tarvitaan pitämään yllä niin hyvinvointia kuin myös työskentelyn tehokkuutta?

Alta löydät kattavan tietopaketin, jolla ergonomisen ja hyvinvointia ylläpitävän kotitoimiston pystyttäminen onnistuu keneltä tahansa.

Työpöytä kotitoimistoon

Hyvä työpöytä on kotitoimiston sydän! Työpöytä on kotitoimiston pystyttämisessä tuolin lisäksi avainasemassa, jolloin myöskään sen käyttömukavuudesta tai laadusta ei kannata tinkiä. 

Etätöihin soveltuvia työpöytiä on saatavilla lukuisia erilaisia, jolloin valintaan vaikuttaa useat eri kriteerit, kuten mahdollisten laatikoiden määrä, pöydän korkeus sekä sen säätömahdollisuudet. 

Mikäli tarvitset työn tekoon muutakin kuin tietokoneen, on kannattavaa hankkia erilaisilla säilytysratkaisuilla varusteltu työpöytä, jolloin dokumenttien ja muiden asioiden säilöminen helpottuu.

Työpöydän korkeuden tulisi olla sopiva, jolloin käsivarsien lepuuttaminen pöydällä tuntuu luonnolliselta ja rennolta. Myös korkeussäädettävän työpöydän ostamista kannattaa harkita, sillä tällöin myös seisominen työpäivän aikana mahdollistuu. Ajoittainen seisomatyön tekeminen parantaa verenkierron lisäksi myös lihaksistoa ja ehkäisee jatkuvasta istumatyöstä aiheutuvia terveyshaittoja

Paranna ergonomiaa työtuolilla

Työtuoleista löytyy lukuisia vaihtoehtoja aina perinteisistä malleista satulatuoleihin, erillisiin seisomatukiin sekä aktiivituoleihin. Kotitoimistoon tuolia hankkiessa onkin hyvä miettiä tuolilta vaadittavia kriteereitä, kuten säätömahdollisuuksia sekä mukavuutta. Työtuolin tulisikin olla ennen kaikkea mukava, ja siinä tulisi pystyä istumaan aktiivisesti asentoa vaihdellen.

Ergonomisessa ja laadukkaassa työtuolissa säätömahdollisuuksia on esimerkiksi ristiselän, niskan, käsinojien sekä selän kohdalla. Näin tuolia saadaan säädettyä istujalle sopivaksi, ja joissain tapauksissa myös työasentoa korjaavaksi.

Kotitoimisto ja valaistus

Huono työtilan valaistus häiritsee keskittymistä sekä voi pahimmillaan aiheuttaa terveyshaittoja, kuten silmien rasitusoireita. Hyvällä valaistuksella voidaankin vaikuttaa positiivisesti vireystilaan, hyvinvointiin ja suorituskykyyn.

Hyvän työtilan valaistus on riittävä, tasainen ja häikäisemätön. Valon tulee olla myös värilämpötilaltaan ja värintoistoltaan soveltuva – ei esimerkiksi liian valkoinen tai keltainen.

Valaistuksen olisi hyvä olla mahdollisuuksien mukaan myös säädettävä; näin valaistuksen säätö onnistuu esimerkiksi päivänvalon ja työtehtävän mukaan. Valon tulisi olla myös suunnattavissa oikein, jolloin voidaan välttyä työntekoa häiritseviltä heijastuksilta ja häikäisyltä.

Seisomatyön pelastaja – seisontamatto

Seisontamatot on suunniteltu helpottamaan seisomatyötä tekevien työntekijöiden ergonomiaa vähentämällä esimerkiksi selän ja alaraajojen jatkuvaa rasitusta.

Mattoja on saatavilla lukuisia erilaisia, aina pehmeistä geelimatoista viistolaitaisiin seisontamattoihin. Seisomatyössä matot voivat auttaa asennon pysymistä aktiivisena, jolloin verenkierto ja liikkuvuus säilyy myös seistessä; näin vältetään paikallaan seisomisesta johtuvia lihasjäykkyyksiä sekä muita terveyshaittoja. 

Panosta myös kotitoimiston ilmalaatuun ja lämpötilaan

Työympäristön optimaalinen lämpötila vaihtelee suoritettavan työtehtävän ja esimerkiksi ulkoilman lämpötilan mukaan. Paikoillaan istuminen ja aktiivinen seisominen vaativat kumpainenkin hieman erilaisen lämpötilan – näin vältytään kylmyyden tunteelta pitkiä aikoja istuttaessa tai hikoilulta seistessä.

Optimaalisena lämpötilana voidaan työympäristössä pitää noin 21,5 asteen lämpötilaa, joka tulisi kuitenkin olla helposti säädettävissä.

Huomiota ergonomisen kotitoimiston pystyttämisessä tulee kiinnittää myös esimerkiksi ikkunoihin ja niistä tulevaan mahdolliseen vetoon. Veto voi pitkittyessä aiheuttaa muun muassa lihasjäykkyyttä.

Kotitoimiston työtilat on kuitenkin hyvä tuulettaa tasaisin väliajoin. Hyvän sisäilman tunnistaa ilman puhtaudesta, raikkaudesta, sopivasta lämpötilasta sekä sopivasta ilmankosteudesta. Hyvällä sisäilmalla voidaan edistää virkeyttä ja työkykyä, samalla huonon sisäilman aiheuttaen esimerkiksi väsymystä ja epäviihtyvyyttä.

Huonon sisäilman tunnistaa tunkkaisuudesta, hajuista, liiasta kosteudesta tai muista epämiellyttävistä tuntemuksista. Huono sisäilma tekeekin työskentelystä niin epämukavaa, kuin myös epäterveellistä.

Pidä itsesi virkeänä taukojen avulla

Myös kotitoimistossa työpäivän tehokas tauottaminen on avainasemassa ergonomisessa työskentelyssä. Säännöllisten taukojen pitäminen auttaa työtehtävissä suoriutumisessa sekä pitää yllä työntekijän yleistä hyvinvointia.

Kotitoimistolla taukojen aikana on mahdollista suorittaa erilaisia lyhyitä kehoa avaavia liikkeitä, tai käyttää apuna kehonhuoltoon tarkoitettuja välineitä. Sivuillamme pääset tutustumaan erilaisiin etätyöskentelyn ergonomiaa helpottaviin etätyövälineisiin ja kotitoimiston kalusteisiin.

Paras kotitoimisto on monen osan summa

Vanhoilla ja epäergonomisilla työvälineillä kotitoimistossa työskentely saattaa pahimmillaan vaikuttaa negatiivisesti niin yleiseen terveyteen, kuin myös työnteon tehokkuuteen. Ergonomisen kotitoimiston pystyttämiseen tuleekin siis valita laadukkaat ja kestävät kalusteet, jotka soveltuvat käyttäjän vaatimuksiin ja mittoihin. Laadukkaiden ja asianmukaisten huonekalujen ohella myös säännöllinen työn tauotus tulee muistaa etätoimistolla työskennellessä – tauottamalla pidät huolta niin fyysisestä kuin psyykkisestäkin terveydestä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Related

Kotioffice.fi

etätyöläisen paras kaveri

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Suositukset
Sponsor

Mainospaikka!

Yrittäjä, kiinnostaako mainostaa tässä?
Tutustu